Rypsiä?

Yleinen keskustelua kasviviljelystä. Viljalajikkeista, tuotannosta, laadusta, ym...

Valvoja: Farmari-ryhmä

tiko78
Luokka: yli 100 hv
Viestit: 136
Liittynyt: 19 Touko 2005, 21:32
Paikkakunta: Päijät-Häme

Rypsiä?

Lukematon viesti Kirjoittaja tiko78 »

Juup, viljanviljely ajautunut hieman siihen malliin jotta täytyis harkita kevätrypsiä vaihteeksi. Joko Galeroa joku ostanut ennakkoon? Tappaa nuo savikat rypsin seasta joten oisko oikein autuutta kylvää rypsiä mihin vain..? Justiinsa syysrypsiäkin hangen alla, saa nähdä tuleeko puitavaa siitä.
Avatar
perfekt
Luokka: >500hv
Viestit: 1639
Liittynyt: 19 Joulu 2004, 19:41
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Rypsiä?

Lukematon viesti Kirjoittaja perfekt »

Uudessa Metsästäjä lehdessä MTK pomo kirjoittaa että LHP pellot ens vuoden hitti;

Riista kiittää ja yli tuotanto vähenee,,,,,

Woip olla että ens syksyn jälkeen taas pulaa jo viljoista
8)
tiko78
Luokka: yli 100 hv
Viestit: 136
Liittynyt: 19 Touko 2005, 21:32
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Rypsiä?

Lukematon viesti Kirjoittaja tiko78 »

Viljelysuunnitelmassa jo maksimiala LHP:tä, täytyy jotain viljelystäkin olla,rypsistä vain huonon tuurin vuosia muistissa. Metsänelukoille annettu kauroja monta tonnia ruokinnan kautta. Sadonkorjuukin tapahtuisi vain lyijymyrkytyksellä, jos jaksaisi vaivautua valmetin kaksipiippuista ulkoiluttamaan.

Rypsilajikeena Petita parasta? Vai saako omaa siementä laittaa rypsipeltoon?
kaappi
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
Viestit: 47
Liittynyt: 30 Marras 2007, 08:28
Paikkakunta: Kaakkois-Suomi

Re: Rypsiä?

Lukematon viesti Kirjoittaja kaappi »

GALERA ei vielä ole saanut myyntilupaa Suomessa,joten se ei vielä ole kaupan Suomessa.
Super Treflan ja Devrinol aineiden käyttö tulevana kasvukautena on kielletty.Rypsille tulevalta lohkolta pitäisi jo
edellisenä kesänä saada kuolemaan vaikeat rikat,kuten valvatti ja matara.Tähän tarkoitukseen sopii esim.ARIANE S.
Juolavehnä tai hukkakaura on helppo torjua valikoivalla aineella esim,TARGA SUPER tai vastaavalla rypsikasvustosta,
kun vain odotetaan juolan kasvavan 20-30 cm mittaiseksi.Torjunta on halpa ja tehokas.
Rypsiä voi kylvää myös omalla siemenellä.Siihen ei ole estettä.Mutta onko se mielekästä?
Jos kylvömäärä on 6-7 kg/ha,siemenet pitäisi peitata tuholaisia vastaan,tulee helposti juoksevuusongelmia kylväessä.
Koska kylvömäärä on muutenkin normaalin kylvökoneen minimi määriä.
Tosin ostosiemenen hinta oli viimekeväänä ELADOLLA peitattuna 6.70 €/kg.Kilohinta on aivan käsittämätön!!!
Pasi
Luokka: >500hv
Viestit: 521
Liittynyt: 24 Elo 2008, 09:16

Re: Rypsiä?

Lukematon viesti Kirjoittaja Pasi »

Super Treflan ja Tri....mikä se vastaava olikaan... ovat kiellettyjä. Mutta ainakin tällä hetkellä Eviran kasvinsuojelurekisterin mukaan Devrinol on sallittu. Mistä semmoinen käsitys tai tieto on peräisin, että Devrinol olisi kielletty?

Rypsin siemenen kilohinta on tosiaan aika suuri, mutta siemenkustannus, noin 30-50 €/ha, hehtaaria kohti ei ole suuri.
Avatar
aksu
Luokka: >500hv
Viestit: 716
Liittynyt: 14 Tammi 2006, 18:35
Paikkakunta: turun seutu

Re: Rypsiä?

Lukematon viesti Kirjoittaja aksu »

Pasi kirjoitti:Super Treflan ja Tri....mikä se vastaava olikaan... ovat kiellettyjä. Mutta ainakin tällä hetkellä Eviran kasvinsuojelurekisterin mukaan Devrinol on sallittu. Mistä semmoinen käsitys tai tieto on peräisin, että Devrinol olisi kielletty?

Rypsin siemenen kilohinta on tosiaan aika suuri, mutta siemenkustannus, noin 30-50 €/ha, hehtaaria kohti ei ole suuri.

Trifulon ainakin kiellettiin, devrinoli ei ole kielletty?
Avatar
claas58
Luokka: >500hv
Viestit: 575
Liittynyt: 28 Heinä 2006, 22:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Rypsiä?

Lukematon viesti Kirjoittaja claas58 »

Ei Devrinolia ole kieletty. Itse ostin sitä ennen vuodenvaihetta.
Avatar
Rubinjo
Luokka: >500hv
Viestit: 2591
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 22:28
Paikkakunta: Halikko www.toivontila.fi
Viesti:

Re: Rypsiä?

Lukematon viesti Kirjoittaja Rubinjo »

Mittakaava ja suhteellisuudentaju on pahemman kerra pielessä jos rypsin siemenen hinta on joku kynnyskysymys maatilan menoissa :!: Jos liian kallilta tuntuu ei kukaan estä kylvämästä "raakaa" tavaraa.
Tamarin-rapsin siemen maksaa muuten 9 e/kg. Hybridit on sitten aivan omassa hintaluokassaan.
Avatar
claas58
Luokka: >500hv
Viestit: 575
Liittynyt: 28 Heinä 2006, 22:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Rypsiä?

Lukematon viesti Kirjoittaja claas58 »

Mistäköhän se johtuu että rapsin siemen on järjestään kallimpaa kun rypsin?
Avatar
Rubinjo
Luokka: >500hv
Viestit: 2591
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 22:28
Paikkakunta: Halikko www.toivontila.fi
Viesti:

Re: Rypsiä?

Lukematon viesti Kirjoittaja Rubinjo »

claas58 kirjoitti:Mistäköhän se johtuu että rapsin siemen on järjestään kallimpaa kun rypsin?
Tuontitavaraa lähes kaikki. Marie on ainakin ollu kyl Suomessa tuotettua, en tiedä onko muita lajikkeita.
Keskolaiset ei ainakaan viljelytä rapsia siemeneks.
Avatar
Jari
Luokka: >500hv
Viestit: 3510
Liittynyt: 05 Touko 2005, 10:05
Paikkakunta: K-Pohjanmaa

Re: Rypsiä?

Lukematon viesti Kirjoittaja Jari »

Tähän ketjuun tietoa kun Galera hyväksytään myyntiin. Mikä ihme sitäkin viivyttää,muualla jo käytössä oleva aine? :evil:
Voisi laajentaa rypsin viljelyä laajemminkin luomusta tulleille ostopelloille,nyt noilla rikkaongelmaa mikäli kasvuunlähtö viivästyy vähänkin...
viljanviljelijä
Luokka: yli 200 hv
Viestit: 238
Liittynyt: 10 Joulu 2005, 18:08
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Rypsiä?

Lukematon viesti Kirjoittaja viljanviljelijä »

Rypsin rikkaongelmat voi ratkaista vaikkapa glyfosaatilla ja myöhäisellä kylvöllä. Rapsinviljelyssä tarvitaan pidemmän kasvuajan vuoksi muita keinoja eli uusia aineita.

Siemenkustannus ei öljykasvien viljelyssä edes hybridilajikkeilla ole hirmuinen, kun kylvömäärä on luokkaa 5kg/ha. Trapperin siementä on tilauksessa, joten kertokaahan kokemuksia.
kaappi
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
Viestit: 47
Liittynyt: 30 Marras 2007, 08:28
Paikkakunta: Kaakkois-Suomi

Re: Rypsiä?

Lukematon viesti Kirjoittaja kaappi »

YRMAn myyjä väittää ettei DEVRINOLia saa enää vuonna 2010 myydä.
aurauskeppi

Re: Rypsiä?

Lukematon viesti Kirjoittaja aurauskeppi »

Olisko Yrmalla parempi kate jostain toisesta aineesta, tai ehkei ollenkaan Devrinolia listoillaan? Ihan selkä suorana Agrin myyjä sitä myi.
Jari kirjoitti:Tähän ketjuun tietoa kun Galera hyväksytään myyntiin. Mikä ihme sitäkin viivyttää,muualla jo käytössä oleva aine? :evil:...
Ainakin 3 vuotta on ollut tulossa trifluraliinien myyntikielto. Nyt ne varastot on ilmeisesti saatu jo niin vähiin että se voi olla pysyvä. Viime vuonna ehdin jo Devrinolit ostaa jotka sai sitten vielä vaihtaa halvempiin trifluraliineihin.
Eipä silti tule kauhea ikävä niitä kun kielletään. Ihan hirveää tököttiä.
Avatar
Jari
Luokka: >500hv
Viestit: 3510
Liittynyt: 05 Touko 2005, 10:05
Paikkakunta: K-Pohjanmaa

Re: Rypsiä?

Lukematon viesti Kirjoittaja Jari »

viljanviljelijä kirjoitti:Rypsin rikkaongelmat voi ratkaista vaikkapa glyfosaatilla ja myöhäisellä kylvöllä. Rapsinviljelyssä tarvitaan pidemmän kasvuajan vuoksi muita keinoja eli uusia aineita
Tjaa... Omat kokemukset sellaisia että ei viitsi toista kertaa kokeilla luomusta tulleella pellolla. Roskaa niin maan perhanasti,normiviljallakin ruiskutusurat yhtä vihreitä kuin muukin pelto,viljat ruiskutettava aiemmin kuin normipelloilla että kasvusto ei huku roskaan. Siis ihan täyttä roska"mattoa" josta vilja pilkottaa seasta. Epäonnistuminen kylvöaikaan hyvinkin helppoa. Sitä orastumisen varmistavaa sadetta, lämpimään maahan, joutuu pahimmillaan odottamaan juhannuksen yli. Silloin ei enää kevätrypsiä kylvetä...

Normipelloilla ei ongelmia,rikka-aineita en ole rypsille käyttänyt ja roskapitoisuus ollut maksimissaan puolitoista prosenttia,ja siihen sisältyi nuo koelohkotkin :)
Vastaa Viestiin