traktori urakointi käytössä

Keskustelua traktoreista ja työkoneista. Uusista malleista, vioista, parannuksista.

Valvoja: Farmari-ryhmä

jan79
Luokka: yli 200 hv

Re: traktori urakointi käytössä

Lukematon viesti Kirjoittaja jan79 »

Joo, varmaan toimii paremmin tuo yksilöllinen pihan hinnoittelu.. ns. koon/pituuden mukaan kunhan se on naapureille sitten tasapuolinen. Ei tosiaan vartteja kukaan jaksa laskea eikä varttitunnin taksalla kannata konetta käynnistää.. Mutta mielestäni jos pihassa menee reilusti alle puoli tuntia, ei mielestäni ole kohtuutonta veloittaa puolesta tunnista.

Jarille: Niin, tunti veloitus paras jos olisikin niin paljon aurattavia pihoja.. Mutta mikäli niitä ainakin näin aluksi on vaan muutama, pakko hieman katsoa tapauskohtaisesti hinnoittelua. Ei tosiaan kannata ajaa konetta kymmenen kilometrin päähän ja aurata yksi piha ja saada kaksikymppiä näppiin.. Ei kannata ei. Toki jos aurattava kohde on kauempana, pakko se on ottaa huomioon.

Ketkä täällä sitten auraushommia hoitaakaan..
Mikäli käytte joitain teitä auraamassa, onko teillä urakka sopimukset ja onko se sitten auraajan huoli pitää tie auki? Pihatie joka itselleni olisi näemmä ensimmäinen kohde, on hieman kaksi piippuinen juttu. Kun auraushomma olisi täysin sivutoimi, tekisin sitä oman työni ohessa, eli vapaa-aikanani. Joten nuo urakkasopimukset on hieman hankalia koska en voi luvata että pääsen milloin tahansa auraamaan. Pääsen sitten kun leipätyöstäni vapaudun. Tästä syystä itseleni sopisi ehkä aurailla silloin kun pyydetään. Tämä vaan johtaa juuri siihen että pitää aina lähteä yhtä tai kahta auraamaan varta vasten :? Kyllä on hankalaa. Kuten Jari jo äsken kirjoitti, mikäli lähtee yhtä pihaa auraamaan, kyllä se sitten on myös kalliimpaa kun että se menisi samalla kun siitä ohitse ajaisi..
Astral

Lukematon viesti Kirjoittaja Astral »

Itselläni tietynsuuruinen pohjahinta koko talvelle ja siihen päälle kertahinta aina käyntien mukaan

Kummatki hinnat tapauskohtaisia ja hinnoitellaan aina pihan mukaan yksilöllisesti. 100€ - 800€ pohjat ja siihen 10€ - 60€ käynti.

Pohjahinta perustuu kummankipuoliseen riskiin. Jos ei tule lunta, jää mulle kun on kone "päivystyksessä". Jos tulee oikein paljon, menee lähes nahkoineen noilla käyntihinnoilla.

Itselleni lasken 22€/h + alv palkaks, joka siis saisin vieraalta töistä
nufa
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja nufa »

Minulla on vakiolenkillä 49 mökin ja 6 talon pihojen auraus, oman pihan lisäksi. Sen päälle eri tiekuntien teitä, joidenka varsilla kyseiset mökit ja asumukset sijaitsee, on noin 15 km. Kaikki nämä em. sijaitsevat n.5km:n sisällä tilakeskuksestani, jotenka siirtymätaivalta ei juurikaan tule. Taksana minulla on 1€/min, elikkä olen kellosta katsonut ajan mitä menee kenenkäkin pihan aukaisussa aikaa, ja samoin tiekuntien teissä, eli aina kun poikkean tiekunnan tieltä mokkitielle, niin taksa rupeaa raksuttamaan mökkiläiselle. Tämä on toiminut toistaiseksi hyvin eikä kumpikaan osapuoli ole vielä valittanut asiasta. Kalustona minulla on 80-90 Fiatagri + perälevy tai linko. Paljon isompaa traktoria ei minun kannata auraukseen laittaa johtuen pienistä pihoista. Iso Valtra tai Peura alueauralla tai etukuormaajalla ja kauhalla varustettuna ei vaan yksinkertaisesti taipuisi mökkien pihoissa. Näiden vakioaurausten lisäksi on joitain metsäautoteitä ja jokunen mökki jotka aurataan puhelinsoitosta, niille taksa alkaa raksuttaa siitä kun päräytän trktorin käymään.
Tämä on minun tilanteessani toimiva hinnoittelu ja kalusto, mutta niinkuin on sanottu kaikille se ei sovi/käy.
hogi
Luokka: >500hv

Lukematon viesti Kirjoittaja hogi »

Välillä kalliskin tuntihinta voi olla loppupeleissä halpaa.

Mulla oli viime syksynä pitkäpuominen ympäripyörivä putsaamassa rantaa, 120e/h + alv. Olin hommaan todella tyytyväinen, aikaa meni alle puolet siitä mitä normaalilla koneella ja lopputulos oli parempi kuin mihin tavallisella koneella pystyttäisiin. Ja kuski oli todella ammattitaitoinen, oli kuin balettia sen liikkeet.
oppipoika
Luokka: yli 300 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja oppipoika »

mennyt aika off topikiksi keskustelu mutta ei se mitään.
Toki tunti hinta vaikuttaa kannattavuuteen ja siihen kuinka paljon koneella tarvii ajaa että se tienaa itsensä. Paras on tietysti että mahdollisimman vähän tunteja mutta ne olis tehokkaita ja tuottoisia. Toisin sanoen siis urakkatyötä missä koneelle jäis luokkaa 100-200€/h. Tärkein kuitenkin työnteettäjälle tuntuu olevan hinta/laatu suhde. Hyvästä ja sovitusti tehdystä työstä ollaan valmiita maksamaan enempi.
Ei kai kukaan oikeesti hanki konetta pelkille 40-50€/h tuntitöille? Eihän sitä saa kannattaan millään kun yli puolet menee jo kuskin palkkaan, vaikka kuski oliskin omistaja.
kyntäjä

Lukematon viesti Kirjoittaja kyntäjä »

Pitäisi näissä tunti hinnoittelussa ottaa huomioon nuo koneitten kootkin/ammattikuski

Tietyssä hommissa menee aivan tuusaamiseksi pienillä koneilla/halvoilla taksoilla.
Kunnon kamppeilla ja taksoilla homma käy puolet nopeammin.
Ja keväällä ihmetellään kun toisten pihat puolenmetrin polanteessa,kun taas
toisilla jo hiekkka paistaa pienimmäkin auringon pilkahduksen jälkeen.

Halvin ei ole tosiaan aina paras/halvin.

Tapauskohtaisia.

Yksityis pihat kaikin hankalampia hinnoitella.

Muutenkin koiran virka :D
Hervast

Lukematon viesti Kirjoittaja Hervast »

Sitä se just on. Mut täytehommina lumityötkin menettelee kunhan ei ala päivätöiden tekoa liikaa haittaamaan.
jan79

Hervast kirjoitti:Sitä se just on. Mut täytehommina lumityötkin menettelee kunhan ei ala päivätöiden tekoa liikaa haittaamaan.

Näin se taitaa olla :D Täytehommia..
jan79

hogi kirjoitti:Välillä kalliskin tuntihinta voi olla loppupeleissä halpaa.

Mulla oli viime syksynä pitkäpuominen ympäripyörivä putsaamassa rantaa, 120e/h + alv. Olin hommaan todella tyytyväinen, aikaa meni alle puolet siitä mitä normaalilla koneella ja lopputulos oli parempi kuin mihin tavallisella koneella pystyttäisiin. Ja kuski oli todella ammattitaitoinen, oli kuin balettia sen liikkeet.

No joo.. kaivuu hommissa kaivinkone on kyllä ihan ykkönen.. Pyöräalustainen olisikin hyvä peli mutta maksavat niin penteleesti :D
Cultio

Lukematon viesti Kirjoittaja Cultio »

Tämän takia tuntihinta on oikeudenmukaisin laskutusmuoto.
Palvelun ostajana maksaisin mieluummin suorituksesta enkä ajasta, sovitulle laatutasolle. Eli tiedän suurin piirtein mitä esim 15 ha puinti tai paalaus tulee maksamaan itselleni, jos urakoitsija laskuttaa siitä sitten huomattavan paljon enemmän pitää minun tehdä se itse. Jos vähemmän hän saa tulla uudelleen. Eli jos esim paalaaja pystyy tekemään erinomaisia paaleja pienellä muovikustannuksella ja muuttuvakammioisella, saa hän hyvän katteen mun hehtaarilta verrattuna kilpailijaan jonka poika käärii erilliskäärijällä. Tosin heidän pitäisi tietää mikä kustannus minulla on siihen työhön :wink:

Itse olen tehnyt muille pienhommia mutta en saa sitä mitä pitäisi saada, joten lopetin ja nykyään traktorityöt perustuvat lähinnä työn vaihtoon (esim toinen niittää toinen paalaa molempien pelloilla) ja siitä sovitaan sitten joku tarvike- tai erillisarvokustannus.

Hyvä esimerkki tuntihinnan toimimattomuudesta on ojankaivuu, tuntihinta on erittäin edullinen mutta kahvitauot ja mutterin kiristykset venyvät heti kun ei ole itse "valvomassa". Ja jos itse seisoo vieressä niin minunkin pitäisi saada siitä palkkaa. Eli tässä tapauksessa kun tiedetään että pitää kaivaa 3 km ojaa turvekytömaalla + 4 siltaa, hinta ei voi olla tuntia kohti. Tuolle suoritukselle pitää antaa hinta jo ennen, ja sama pätee myös muissa mitattavissa hommissa. Paalaus on aika palsta- ja karhoriippuvainen, ja ehkä hankalimpia tapauksia.
kuulapää
Luokka: yli 150 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja kuulapää »

oppipoika kirjoitti:Ei kai kukaan oikeesti hanki konetta pelkille 40-50€/h tuntitöille? Eihän sitä saa kannattaan millään kun yli puolet menee jo kuskin palkkaan, vaikka kuski oliskin omistaja.
Pelkkä traktori ja tilalta polttoaineet niin tuo hinta on kohillaan. Vaihtelee tuo polttoaineen kulutus niin paljon töiden ja tilojen välillä, että itse ajan tilan polttoaineella taikka laskutan polttoaineen traktorin mittarin mukaan sillä hinnalla, mitä aine maksaa minun tankissa.
mixa80
Luokka: Puutarhatraktori

Lukematon viesti Kirjoittaja mixa80 »

Mulle koneelle eksyi jossakin vaiheessa excel pohjainen ohjelma jolla mielestäni aika hyvin pääsee selville "oikeasta" taksasta mitä omalle työlle pitäisi saada. Siihen kun laittaa oikeat tunti palkat ym.. niin lähelle pääsee.
Vastaa Viestiin