Tätä minäkin pelkään, tosin jos 20 v pärjään niin kivien keruu ja rumpujen avaaminen alkaa jo olla nähty. Mutta tämä periaate että pienemmän tulisi väistää vain periaatteesta on aika huono homma, moni viljelijä elää täysin pienestä tilkustaan eikä välttämättä sillä alueella ole vaihtoehtoja. Eli se että tämä velaton pienviljelijä jaksaa jatkaa eläkkeelle asti tuo kokonaisuudessa enemmän etua yhteiskunnalle, kuin että se karsitaan pois. Sitäpaitsi, kun erittäin suuret tilat ovat suurilla tukiaisilla investoineet, niin heidänhän tulisi olla niin kannattavia ettei täysiä tukia tarvittaisi, vaan näin ei käy. On hyvä että toimintaa tuetaan niin että voi kehittää tilaansa, mutta selvää rajaa mihin pysähtyä ei ole. Käy vielä niin, että keskisuuri velaton pärjää megaa paremmin, kunhan ehtii maksaa porraksen pois siirtymisestä pykälää isompaan toimintaan.Itse en tarjoaisi mitään, kunhan 20 v menee, ei tämmöisenkaltaisista tuista ole jälkeäkään. Liian iso riski. Maatalousmaakin lienee silloin jo kollektivisoitu ns. eturivinviljelijöiden hallintaan.
Itse ostelen tarvikkeita nyt hieman yli tarpeen, vähän isompaa kuin pitäisi. Minun käyttömäärillä minulla on samat koneet vielä 15-20v päästä, mutta ei kassamenoja joskin kirjanpitomenoja. Periaatteessa n 10 v päästä kun kaikki on päivitetty kerran, tulot on suoraa kassavirtaa ja maksetut koneet seisoo katoksessa. Helpompaa silloin on pärjätä kun kaikki on valmista. Eli tällaisella velkataakan vähentämisellä yritetään, jos tukijärjestelmät muuttuu tai oikeuksia viedän alta pois niin ei kaadu tyhjän päälle heti. Tiedä sitten onko tämä järkevää, mutten paljon muuta tiedä. Itsellä papereiden mukaan oikeudet jää minulle, mutta suullisesti on sovittu että ne seuraavat maata, ja niin aion myös tehdä. Tietysti pientä etua tuosta kyllä on, että kynnys vaihtaa vuokraajaa on hieman isompi, mutta onneksi suurempaa kilpailua ei ole juuri nyt, enemmän luopuvat kuin jatkavat.