Huoltoaseman jakelumittari asiaa

Keskustelua maatalouden tuotantorakennukista ja niihin liittyvistä koneista, asioista ja ratkaisuista.

Valvoja: Farmari-ryhmä

Avatar
Jussi_K
Luokka: 50 hv., takaveto
Viestit: 67
Liittynyt: 28 Kesä 2006, 08:57
Paikkakunta: Ylistaro

Huoltoaseman jakelumittari asiaa

Lukematon viesti Kirjoittaja Jussi_K »

Hankittiin tuollainen ruattalaisten tekemä polttoöljyn jakelumittari ja kun ei noista aiempia kokemuksia, niin kysympä täälä...

Eli mittari on n. 15 vuotta vanha ja merkkiä en muista, mutta tosiaan ruattalainen oli. Kuinkas noissa yleensä on tuo ilmaus. Onko automaattinen, vai meneekö käsitöiksi aina jos hotaisee ilmaa ? Meille tuli samalla myös säiliö minkä yhteydessä pumppu on ollut ja sinne sisälle kun kurkkasin, niin imuputken päässä ei näyttänyt olevan ainakaan mitään venttiiliä joka estäisi ilman vetämisen.

Nyt tarkoituksena olisi vaan yhdistää samalle pumpulle 3 eri säiliötä ja hanoilla pelata talvi-/kesälaadun välillä. Kuitenkin jos aina kun ilmaa saa, menee käsin ilmaamiseksi, joutuu asiaa vielä puntaroida.

Ideoita, ajatuksia ?
Avatar
Jari
Luokka: >500hv
Viestit: 3510
Liittynyt: 05 Touko 2005, 10:05
Paikkakunta: K-Pohjanmaa

Re: Huoltoaseman jakelumittari asiaa

Lukematon viesti Kirjoittaja Jari »

Jussi_K kirjoitti:Kuinkas noissa yleensä on tuo ilmaus. Onko automaattinen, vai meneekö käsitöiksi aina jos hotaisee ilmaa
Jos veikata saa,niin automaattinen. Viime viikolla laitoin sähköpumpun,normaalin "markettipumpun" 60litran tuotolla sekä mittarilla. Ainakin se alkoi imemään lähes tyhjästä 3000 litran säiliöstä välittömästi,polttoaine loppui ja tilasin uutta ja jälleen toimi välittömästi. Olettaisin "oikean" pumpunkin toimivan näin?

Hanoilla oli tarkoitus itsekin pelata säiliön vaihdossa mutta imuletku lemmarilla kiinni imuputkessa joten kokeilen vaihtaa imuletkun säiliöstä toiseen ja tulpata käyttämättömänä olevan. Kummassakin säiliössä oma imuputkensa joten homma ei vie kuin hetken ja aikalailla siisti toimitus. Kuitenkaan kesälaatua ja talvilaatua ei tartte yhtäaikaa joten kaks kertaa vuodessa ko. toimenpide. Hinnanero ei erilaaduilla niin suuri etteikö masterissa tms. raaskis polttaa talvilaatua,kuivurin säiliöstä voi hakea löpöä mikäli inspiraatio iskee ja saa vanhan pumpun asennettua sinne,ei ole ihan plug and play juttu...
JP
Luokka: yli 150 hv
Viestit: 176
Liittynyt: 12 Joulu 2005, 20:08
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja JP »

Itellä on käytössä vanha ruottalaisten tekemä Ljungmans jakaja.
Hyvin se tyhjästä pytystä rupeaa imemään..ei tarvii mitään pohjaventtiileitä..
Avatar
Jussi_K
Luokka: 50 hv., takaveto
Viestit: 67
Liittynyt: 28 Kesä 2006, 08:57
Paikkakunta: Ylistaro

Lukematon viesti Kirjoittaja Jussi_K »

Ljungmans toikin on... eikun muistelisin vaan, että joku joskus puhunu kuinka paljon saanu takuta tollasen entisen huoltoasema pumpun kans. Että aina joutuu ilmata jos pääsee löpö loppumaan. Mutta hyvä juttu jos toimii tosiaan noin. No tän viikon mittaan pitäs saada putkitukset tehtyä, niin pääsee testaamaan.
pietj-2e
Luokka: yli 100 hv
Viestit: 133
Liittynyt: 02 Loka 2005, 17:26
Paikkakunta: loimaa
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja pietj-2e »

No kyllä on saanut takutakin, saattaapi olla että kyseisessä pumpussa on se automaatti-ilmaus venttiili sitten rikki, jos joskus unohtaa palauttaa sen liipasimen, ja jättää kahvan telineeseen, niin melko varmaan sitten kun on tosi kiire saada johonkin menovettä, sitä ei alle puolen tunnin saa.
Siis se automaattinen liipasin on kyllä toisinaan hyvä, mutta se pitää muistaa palauttaa tankkauksen päätteeksi, tod. näk. lappo vetää ilmaa pumpulle ja se siitä sitten kun ilmaus ei pelitä. Olenkin laittanut hanan sinne pumpun kylkeen josta saa ilmoja päästellä.
Avatar
Jussi_K
Luokka: 50 hv., takaveto
Viestit: 67
Liittynyt: 28 Kesä 2006, 08:57
Paikkakunta: Ylistaro

Lukematon viesti Kirjoittaja Jussi_K »

Tuossa tänään kun putkituksia tein ja sähköjä kattelin pumpusta, niin huomasin että siinä oli "konaismittari".. aika huikea oli lukema, 7,1 miljoonaa litraa ! No ompahan ainakin sisäänajettu... :)
Vastaa Viestiin