Siemenen puhtaus

Yleinen keskustelua kasviviljelystä. Viljalajikkeista, tuotannosta, laadusta, ym...

Valvoja: Farmari-ryhmä

simppa22
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
Viestit: 29
Liittynyt: 08 Kesä 2008, 19:43
Paikkakunta: ylä-savo

Siemenen puhtaus

Lukematon viesti Kirjoittaja simppa22 »

Onko muilla ollut Fiia-kauran siementen joukossa paljon ohraa seassa?
Vakuustodistuksessa että yksi ohran siemen 1000:ssa siemenessä.
Mutta mutta.
Nyt kun ohra tullut jo tähkälle, erottaa hyvin miten paljon on ohraa seassa. Oma arvio 2-5%?!
Siemen näyte laitettu tutkittavaks, mutta ei ole vielä vastausta kuulunut.
Murtola_Lasse
Luokka: >500hv
Viestit: 1049
Liittynyt: 17 Joulu 2004, 15:27
Paikkakunta: Marttila
Viesti:

Re: Siemenen puhtaus

Lukematon viesti Kirjoittaja Murtola_Lasse »

Ihmeellistä siementä jos vierasta seassa 10-25 kpl/m2 ??
Avatar
claas58
Luokka: >500hv
Viestit: 575
Liittynyt: 28 Heinä 2006, 22:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Siemenen puhtaus

Lukematon viesti Kirjoittaja claas58 »

Mitä lohkolla on viljelty viime vuonna? Oletko varma että vieras vilja on tullut siemenen mukana?
hogi
Luokka: >500hv
Viestit: 947
Liittynyt: 12 Tammi 2005, 15:23

Re: Siemenen puhtaus

Lukematon viesti Kirjoittaja hogi »

Mulla Amaretto vehnässä hieman kaksitahoista ohraa joukossa, kaksitahoista ohraa ei ole talossa viljelty ainakaan 25 vuoteen...

Määrä on onneksi pieni, hieman enemmän on viime vuoden esikasvia, Belindaa joukossa.
simppa22
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
Viestit: 29
Liittynyt: 08 Kesä 2008, 19:43
Paikkakunta: ylä-savo

Re: Siemenen puhtaus

Lukematon viesti Kirjoittaja simppa22 »

Kauraa nyt useammalla lohkolla. Osalla ollut kauraa viime vuonna ja osa ollut nurmella 4vuotta. Jokaisella lohkolla näyttäs olevan samanlaista.
Pahin m2 on ollut viitisenkymmentä. Mutta keskiarvo on lähellä 10/m2.
Avatar
Rubinjo
Luokka: >500hv
Viestit: 2591
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 22:28
Paikkakunta: Halikko www.toivontila.fi
Viesti:

Re: Siemenen puhtaus

Lukematon viesti Kirjoittaja Rubinjo »

simppa22 kirjoitti:Kauraa nyt useammalla lohkolla. Osalla ollut kauraa viime vuonna ja osa ollut nurmella 4vuotta. Jokaisella lohkolla näyttäs olevan samanlaista.
Pahin m2 on ollut viitisenkymmentä. Mutta keskiarvo on lähellä 10/m2.
Näkyyhän tollanen määrä jo siemenen seassa ihan laskemattakin. Miltä siemen keväällä näytti?
Avatar
aurajokilaivuri
Luokka: >500hv
Viestit: 1133
Liittynyt: 04 Loka 2005, 14:16
Paikkakunta: Aurajokivarsi

Re: Siemenen puhtaus

Lukematon viesti Kirjoittaja aurajokilaivuri »

Zebran siemenen mukana tuli kauraa melkoisen reipaasti, olisi voinut olla myös ihan prosentteina laskettava määrä. Ja tietää kyllä ihan varmasti mistä tuli kun itsellä ei ole varmasti kauraa ollut. Nyt parin-kolmen kierroksen jälkeen vieläkin noita kauroja löytyy sieltä täältä, mutta ei onneksi enää ihan sellaisia määriä kuin alunperin.

Hiukan sekoittaa hukkakaurojen etsimistä, varsinkin kun oikeita hukkakauroja ei löydy vertailuun..
traktorikuski
Luokka: yli 200 hv
Viestit: 215
Liittynyt: 20 Joulu 2006, 14:54
Paikkakunta: Sipoo

Re: Siemenen puhtaus

Lukematon viesti Kirjoittaja traktorikuski »

Kaura on ihmeelinen kasvi. Mulla on yksi pelto missä on kauraa vehnän seassa. Kyseisellä loholla on viimeksi viljeljelty kauraa 89. Viime vuonna oli rypsi, sitä edelisenä ruista. Samana päivänä ,samoilla säädöillä, sama siemenerä, kylvetyissä lohkoissa en ole törmäny ku ihan yksittänen kauran. Ei ole puimuristakaan varisut ku kaurat on aina puitu viimeisinä. En muista nähneen viime vuonna puitaessa kauraa seassa. Ja kun ne ovat melko tasaisesti ympäri peltoa. En vaan keksi mistä ne ovat kulkeutuneet?
andypoge
Luokka: yli 200 hv
Viestit: 240
Liittynyt: 23 Elo 2005, 11:45

Re: Siemenen puhtaus

Lukematon viesti Kirjoittaja andypoge »

simppa22 kirjoitti:Onko muilla ollut Fiia-kauran siementen joukossa paljon ohraa seassa?
Vakuustodistuksessa että yksi ohran siemen 1000:ssa siemenessä.
Mutta mutta.
Nyt kun ohra tullut jo tähkälle, erottaa hyvin miten paljon on ohraa seassa. Oma arvio 2-5%?!
Siemen näyte laitettu tutkittavaks, mutta ei ole vielä vastausta kuulunut.
Täälläkin Fiian seassa "puhtailla lohkoilla" jonkin verran ohraa, ei nyt ihan noin paljoa. Eilen löytyi vehnääkin.
Vastaa Viestiin